Monday, September 25, 2006

Refleksjoner rundt pedagogisk bruk av IKT

I Kunnskapsløftet presenteres prinsippet om fem grunnleggende ferdigheter som skal integreres i alle fag, og en av ferdighetene er å kunne bruke digitale verktøy. Da sier det seg selv at læreren må ha nødvendig IKT-kompetanse. IKT brukes innen mange samfunnsområder, og det må være et mål for skolen å henge med i utviklingen.

Jeg møter faget ”Pedagogisk bruk av IKT” med lettelse over at jeg endelig kan bli mer oppdatert når det gjelder IKT. Jeg gleder meg til å prøve ut denne formen for kommunikasjon og samarbeid, kildesøk og nye læringsformer. Måten å tenke undervisning på må endres når nye medier tas i bruk, og jeg er spent på hvilke kreative innfallsvinkler til læring IKT har å by på.

Slik jeg forstår det, er det ikke bevist at teknologi gir bedre læring eller mer spennende undervisning. Det vi lærer bort vil alltid være det viktigste. IKT bør brukes i sammenhenger der det er nyttig - eller morsomt. At noe er gøy kan være en god innfallsvinkel; undervisning må ikke nødvendigvis være tørr og kjedelig… IKT fascinerer ikke alle elever, men jeg kan tenke meg at vi kan fange opp flere enn ellers ved å utnytte ulike digitale muligheter.

4 Comments:

Blogger Hege:) said...

Hei Marit.
Jeg kjente som deg at jeg var lettet over å skulle ta et emne som ville hjelpe meg til å bedre forstå, og bedre ta ibruk digitale hjelpemidler i skolen. Selv om jeg tror at jeg ikke henger mye etter på dette området, har jeg etter Kristins forelesning begynt å innse at min bruk av IKT i skolehverdagen er forholdsvis begenset.
Jeg tror forresten ikke IKT brukes innen mange samfunnsområder. Jeg tror det brukes innen de aller fleste, hvis ikke absolutt alle, samfunnsområder. Og desto viktigere er det at elevene har denne kunnskapen også når de er ferdige med sin utdanning.
Lykke til videre!

6:22 AM  
Blogger Elin said...

Heisann
Er enig med deg i at IKT kanskje ikke engasjerer alle i like stor grad. Men jeg mener at det er spesielt viktig å nå dem som kanskje ikke i utgangspunktet ville bruke datamaskin til å løse sine oppgaver. Med fare for å være litt forutinntatt tror jeg denne gruppen i stor grad vi bestå av jenter, og jeg synes kunnskapsgapet mellom gutter og jenter på området er bekymringsverdig. Spillindustrien bidrar til dette gapet med sine enorme mengder spill utviklet for "guttemarkedet" (jeg vil påstå at dataspilling også fører til økt IT-kunnskap generelt).

Jeg mener lærere bør ta rollen som kunnskapsformidler også innen IT-verdenen veldig seriøst. Etter skolegangen er de fleste nødt til å forholde seg til datamaskiner i større eller mindre grad. Derfor er det viktig at alle iallefall får en mulighet til å delta på lik linje, det mener jeg læreren kan bidra til :)

(Tror ikke denne kommentaren står i motsetning til hva du mente, ble bare så engasjert når jeg begynte å tenke på hvor mange spill det finnes rettet mot gutter, sammenlignet med antallet rettet mot jenter :) )

3:59 AM  
Blogger Bloggis said...

Vet du, dette med kjønn er noe jeg ikke liker helt å "ta i"... desverre. Grunnen er nok den vanlige himlingen med øynene fra våre mannlige kolleger, eller den misoppfatningen at "jenter er dårligere med datating". Men nå ble jeg litt inspirert, for jeg kjenner en kvinne her på NTNU som har forsket på dette området som gjelder jenter og data i klasserommet. Jeg sender henne en mail og spør om hun vil komme og snakke med oss på neste samling i november!

Mvh.
Kristin

11:37 PM  
Blogger Thomas said...

Mye fornuftig her. At digital kompetanse er blitt en "grunnleggende ferdighet" er jo noe man bare må forholde seg til, enten man vil eller ikke - og i dag er det jo nesten ikke et eneste yrke hvor man ikke må kunne bruke PC i noen grad. Dette er selvsagt en utfordring, og jeg har lagt merke til at mange av mine kolleger er skeptiske - selv om dette selvsagt ikke gjelder alle.

Jeg er enig i at bruk av IKT ikke nødvendigvis gir bedre læringsutbytte eller mer spennende undervisning. Her er det - og vil nok alltid være - læreren, og ikke teknologien, som avgjør. (Som en parentes kan det nok også nevnes at elevenes motivasjon også er en ikke helt uvesentlig faktor for læringsutbyttet.) Du har også rett i at IKT ikke fascinerer absolutt alle elever. Man blir gjerne møtt med fraser som at datamaskinen er elevenes egen arena, og at "alle" 16-åringer behersker data. Det er nok mye sant i dette, men det finnes også helt klart mange unntak fra denne regelen.

2:47 PM  

Post a Comment

<< Home